Tänker man vin tänker man god mat – och glas. Spelar det egentligen någon roll vad för sorts glas man använder till det röda, vita, bubbliga eller rosafärgade vinet? Rent estetiskt gör det förstås inte det, eftersom smaken är som baken. Men det finns några saker som kan vara kul att känna till. Vinguiden ger dig tipsen och råden – och pratar känsla för glas med Orrefors formgivare Erika Lagerbielke.
Utbudet av glas är nog minst lika stort som mängden vin på bolagshyllorna. Syftena varierar och även tanken bakom köpen. Vill man ha glas som matchar porslinet i hemmet? Ska det finnas många, enhetliga glas för stora bjudningar, eller är det roligare att mixa och blanda? Ska det vara dyra, exklusiva glas eller går det lika bra med budgetvarianter? Svaren är lika många som frågorna. Och alla svar är egentligen rätt!
Stjälkar, kupor och stadiga fötter
Utgå från att du köper det du gillar. Du kanske vill ha några exklusiva glas utformade för olika druvor, eller så satsar du hellre på billigare varianter som inte sätter ekonomin på spel om de går sönder. En generell “regel” säger att man klarar sig bra med olika glas för rödvin, vitt vin och mousserande vin eller champagne. Satsa framför allt på:
– En rejäl kupa. Både doft och smak gillar syre och då krävs utrymme i glaset.
– Tunna, ofärgade glas ger ofta en bättre dryckesupplevelse.
– Lagom lång stjälk (glasets handtag). Vinet blir inte uppvärmt av handen och så kommer handens dofter – tvål, handkrämer, parfym – en bit bort från näsan.
– En stadig fot. Ett välfyllt vinglas välter alltför gärna omkull.
Rödvinsglas finns i varierande storlekar, men ett större glas med bred öppning kan vara att föredra. Det ger vinet ordentlig tillgång till syre och smaken kan utvecklas fullt ut. Ett tulpanformat glas, där mynningen smalnar av, får dofterna att stanna kvar längre i glaset. Ett så kallat vinprovarglas, med sin smalare öppning, har blivit allt vanligare på middagsborden. Glasets form gör det lättare att rotera vinet och få fram dess dofter. Vinprovarglaset har vanligtvis en längre stjälk än vanliga rödvinsglas och själva glaset är tunt.
Vitvinsglas är oftast mindre än rödvinsglas, men har ungefär samma form. Tanken med det är att hålla det vita vinet svalt. En större mängd i en större kupa blir helt enkelt varm för fort. Vitvinsglaset passar även bra till rosévin, som tycker om svalare temperaturer än rödvin.
Champagneglas är oftast av “flöjtmodell” – långa, smala glas med gott om plats för bubblor. Ett glas som gör sig särskilt bra på bild är den vida coupe-modellen, som gärna används för att bygga pyramider och där alla glasen fylls på från ovan. Dock gör formen på dessa glas det svårt att känna doften av champagnen, och även att behålla bubblorna, så därför används coupe-glasen mestadels till bål och drinkar.
Orrefors glasdrottning
Vi passar på att ställa några relevanta glasfrågor till en riktig expert på området, Erika Lagerbielke. Erika är vad man kan kalla “Orrefors servisglasdrottning”. Ingen annan har formgivit så många och framgångsrika glasserviser för Orrefors som hon, och bland de namngivna succéerna finns bland annat Intermezzo, Merlot och Difference. Erika hyser en stor kärlek till glashantverket och hon har goda kunskaper om dryckers olika egenskaper. Hon samarbeter gärna med vinexperter när hon skapar nya serviser, som utformas för att förhöja upplevelsen av dryckernas alla dofter och smaker.
Några av hennes medialt mest uppmärksammade konstverk är serien Divine, en hyllning till det kungliga bröllopet 2010, och riksdagens/regeringens gåva till kronprinsessparet Victoria och Daniel, som Erika formgav.
Hur tänker du när du skapar glas för vin?
– Jag tänker på mötet mellan människan, drycken och glaset. Det ska vara funktionellt och glädjefyllt. Glaset kan bidra mycket både till upplevelsen av vinets doft och smak men självklart även skapa ett vackert dukat bord eller bara en härlig känsla.
På vilket sätt försöker du framhäva ett vins egenskaper med rätt glas?
– Jag arbetar med att framhäva vinets doft och smak genom modellen på glaset och att arbeta med en kombination av hur högt glaset är, vilken diameter det har på bredaste stället liksom vid mynningen. Men glasdesign är design för alla sinnen, så jag arbetar även med hur glaset känns att hålla i handen, balansen samt att det har en attraktiv och samtida design.
Hur vill du själv bli serverad ett rött respektive vitt vin?
– Gärna ett lite större glaset för rött vin så att vinets doft kan utvecklas med syret i glaset. Vitvinglas kan vara lite mindre, då häller man inte upp så mycket och hinner dricka upp vinet medan det är svalt.
Vilken vinskapelse är du mest nöjd med?
– Det måste bli fler olika glas; Glasserien Intermezzo med den blå droppen som är en innovation. Difference, som jag utformade med hjälp av vinexperter så att varje glas framhäver en viss vintyp på bästa vis samt förstås Bröllopsservisen till Kronprinsessparet 2010 – en gåva från Sveriges riksdag och regering – och systerservisen Divine som är tillgänglig för oss alla.
Finns det ett ”drömglas” som du ännu inte har formgivit?
– Mitt nästa projekt är alltid mitt drömprojekt.
Vad är ditt pågående/kommande projekt i glasets värld ..?
– Just nu arbetar jag med att färdigställa mitt deltagande i sommarens utställning ”Lust och fägring” på Kosta Art Gallery i Kosta.
Om du fick ge ett enda råd till någon som vill köpa ”ett bra vinglas” – hur skulle det rådet lyda?
– Tänk efter vad du helst dricker och sammanhanget – och välj ett glas som passar till det.
Foto på Erika Lagerbielke: Orrefors Kosta Boda AB