Att sitta med ett glas rosé och titta på solnedgången är en mäktig känsla. Men ännu roligare blir det om du samlar ett gäng vänner en härlig sommarkväll för lite fest och lekar. Här har vi tagit fram tre skojiga lekar, som givetvis har en dryckestwist.
1. Gissa dyraste vinet
Vinprovningar är ju alltid trevliga tillställningar, men du tänker kanske att de inte är så festliga? Då har du bara missat att ge det hela en tävlingsaspekt.
Det krävs lite förberedelser med att skaffa vin och se till att hålla flaskorna gömda för deltagarna. Men sedan är det bara att hälla upp vinet i lämpliga glas, dela in i lag och låta varje lag rangordna vinerna i exempelvis prisordning, åldersordning eller vilka länder de kommer ifrån.
Är deltagarna mindre erfarna vinprovare går det att berätta vilka summor, åldrar eller länder som ska kopplas till vinerna.
Utöver att det ofta får igång en hel del samtal under själva provningen, blir det även roligt att efteråt diskutera hur man kom fram till sina svar.
2. Blanda bästa drinken och kom på en historia
Liksom för ovanstående tävling är detta något som passar väl att göra i lag. Varje lag får 15 minuter på sig att komponera en drink med saker som finns tillgängliga i närheten (kylskåpet, skafferiet, trädgårdslandet etc.).
Utöver att komponera en drink måste laget också komma på ett bra namn samt skapa en historia för drinken.
Ofta brukar lagen ta det lugnt i början, för att sedan få väldigt bråttom i slutet när det gäller att få ihop alla delar till en fungerande helhet.
Förhoppningsvis skapas några nya toppendrinkar, som kan få följa med under resten av festen. Om inte annat brukar det bli vilda och fantasifulla historier som ofta förklarar både drinkarnas namn och ursprung.
3. Öppna flaskan
I denna lek läggs ett antal olika verktyg och liknande fram på ett bord. Det kan exempelvis vara gummihammare, sko, morakniv, en bit snöre, ett stearinljus etc. Ju fler saker desto roligare.
Varje lag får välja två verktyg, utan att veta vad de ska användas till. Därefter får varje lag en vinflaska med kork, och får i uppgift att öppna flaskan utan att förstöra innehållet (ej krossa flaskan). Minst ett av verktygen måste användas för att få upp flaskan.
Vinnaren är den som snabbast får upp flaskan.