HEM

Årets glögg 2024 av Stockholms Bränneri

Den 16 oktober släpper Stockholms Bränneri den tredje upplagan av sin årgångsglögg, ett årligt projekt som utforskar smaker kring julens festligheter. 2024 års upplaga tar inspiration från traditionella glöggtillbehör, där framträdande smak av russin och mandel samsas med värmande toner av bakade äpplen.

Årets Glögg 2024 är gjord genom att infusera uppspritat äppelvin med vita mullbär. Vinet smaksätts sedan med kardemumma, lavendel, kakao och bittermandel som tillsammans blir en värmande juldryck med båda familjära smaker och nya intryck.

“Det vita mullbäret skapade Årets Glögg 2024.“, berättar Erik Hasselgärde, produktutvecklingsansvarig på Stockholms Bränneri.
“Bäret ger en tydlig ton av sultanrussin och honung och öppnade dörren för flera av våra favoritsmakkombinationer, som torkad frukt och kakao samt honung och lavendel. När smakerna föll på plats slog det oss att vi synliggjort glöggens trotjänare: russin och mandel. Det känns tillfredsställande att hylla något så starkt traditionsbundet i en modern glöggtappning.”

Glöggen avnjutes gärna framför brasan ihop med nära och kära. Antingen varm med de traditionella tillbehören eller kall på is som en stämningsfull fördrink. Eller varför inte häll lite lättvispad grädde på toppen följt av riven muskot?

Årets Glögg 2024 släpps i Systembolagets beställningssortiment 16 oktober med artikelnummer 84524, 196 kr, 20%.

Årets Glögg Stockholms Bränneri
Årets Glögg Stockholms Bränneri
500 ml - 20% -

Du kanske även vill läsa dessa