HEM

Årets glögg från Tegnér & Son

Tegnér & Sons första glögg skapades på 1800-talet av vinhandlaren Esaias Tegnér. Än idag används hans originalrecept med naturliga julkryddor som bas. I utbudet finns allt från klassisk vin- och starkvinsglögg till en modern torrare glögg med mindre socker. Årets höjdpunkt är en årgångsglögg signerad kocklandslaget, smaksatt med saffran, kakao, apelsin och cognac.

1880 grundade Esaias Tegnér Sveriges äldsta aktiva vinfirma som idag drivs av femte generationen Tegnér. All glögg från Tegnér & Son görs på ekologiskt kvalitetsvin som kryddas upp med naturliga ekologiska julkryddor. Det ger en klassisk glögg med rund vinkaraktär som är helt fri från färgämnen, tillsatser och konserveringsmedel.

– Även om vi förvaltar ett historiskt arv från min farfars farfar strävar vi efter ständig utveckling, säger Pontus Tegnér, vd för Tegnér & Son. Men i stället för att gå mot alltmer experimentella kryddor, fokuserar vi istället på bättre viner och klassiska smaker. Precis så som Esaias Tegnér byggde sin framgång på artonhundratalet. Resultatet är fylliga glöggar som passar utmärkt till julens tillbehör såsom fikon, pepparkakor och ost.

Årets utbud från Tegnér & Son på Systembolaget inkluderar Ekologisk Vinglögg, Wilckens Fat Starkvinsglögg samt Torr Ekologisk Vinglögg. I år återlanseras även Tegnér & Son Extra Fina Starkvinsglögg som skapats med Svenska Kocklandslaget. Den görs på en Valpolicella Ripasso från Gardasjön och lagras i ett år för extra komplexitet och djup.

I dagligvaruhandeln finns också Tegnér & Son Ekologisk alkoholfri glögg tillgänglig.

Årets glögg från Tegnér & Son:

Tegnér & Son Vinglögg

Tegnér & Son Ekologisk Vinglögg
En naturlig och fyllig vinglögg som görs på vin på druvorna Tempranillo och Sangiovese. Glöggen kryddas enligt ett originalrecept som skapades av Esaias Tegnér under sekelskiftet vilket ger en klassisk och tidlös smak.
750 ml - 12% - Sockerhalt 14.4 g per 100 ml

Tegnér & Son Starkvinsglögg Wilckens Fat

Tegnér & Son Wilckens Fat Starkvinsglögg
Wilckens Fat Ekologisk Starkvinsglögg är en av landets mest sålda glögg. Den görs på ekologiskt vin från druvorna Merlot och Sangiovese från Montepulicano som fått en generös dos julkryddor såsom ingefära, kryddnejlika, kardemumma och kanel.
750 ml - 14.5% - Sockerhalt 20.7 g per 100 ml

Tegnér & Son Torr Ekologisk Vinglögg

Tegnér & Son Torr Glögg är en ekologisk vinglögg gjord på Tempranillo och Sangiovese. Den halverade sockerhalten, jämfört med traditionell vinglögg, ger glöggen en friskare och något stramare ton. Resultatet är en modern och elegant glögg som både kan serveras varm eller kall.
750 ml - 12% - Sockerhalt 5.9 g per 100 ml

Tegnér & Son Extra Fina Glögg

Tegnér & Son Extra fina Starkvinsglögg
I år återlanseras Tegnér & Son Extra fina Glögg i samarbete Ida Bruhn, lagkapten för det Det Svenska Kocklandslaget. Basen är en ekologisk Valpolicella Ripasso som kryddats med traditionella glöggkryddor samt saffran, kakao och apelsin. Den avrundade smaken har även toner av cognac. Glöggen har lagrats i ett år för extra djup och fyllighet.
750 ml - 15% - Sockerhalt 10.2 g per 100 ml

Du kanske även vill läsa dessa

Finalen av Lily Bollinger Award är avgjord – Ellen L..

Den spännande finalen av Lily Bollinger Award 2024 är nu avgjord och den som kan titulera sig Sveriges bästa kvinnliga sommelier är Ellen Lindegren från Gondolen i Stockholm. Under två intensiva dag..