HEM

Pressmeddelande

Finalen av Lily Bollinger Award är avgjord – Ellen Lindegren är Sveriges bästa kvinnliga sommelier 2024

Den spännande finalen av Lily Bollinger Award 2024 är nu avgjord och den som kan titulera sig Sveriges bästa kvinnliga sommelier är Ellen Lindegren från Gondolen i Stockholm. Under två intensiva dagar tävlade tre framstående sommeliertalanger i olika praktiska och teoretiska delmoment.

Under en nervkittlande final gjorde Ellen Lindegren från Gondolen, Malin Vallin från Köksbaren samt Julia Engström, tidigare sommelierstudent på Vinkällan, upp om den prestigefyllda titeln ”Årets Lily Bollinger”. Under två dagar, 22–23 september, tävlade de tre finalisterna i åtta olika teoretiska och praktiska moment. De har bland annat testats i ett omfattade teoriprov, en skriftlig blindprovning av tre viner, en muntlig blindprovning av sprit samt ett servicemoment där de skulle rekommendera tyska viner till en meny.

– Jag är otroligt imponerad av våra finalister som alla har visat att de verkligen kan leverera under press. Det var ett starkt startfält där alla tre ska vara stolta över sin prestation. Årets Lily Bollinger, Ellen Lindegren, utmärkte sig inom samtliga moment och det ska bli väldigt kul att följa hennes tävlingskarriär framåt, säger Tina Johansson, tävlingsledare Lily Bollinger Award.

Förutom den ärorika titeln ”Årets Lily Bollinger”, får Ellen Lindegren en utbildningsresa till det anrika champagnehuset Bollinger samt en Stålhästen-cykel. Cykeln symboliserar hur Lily Bollinger ständigt bevakade vingården på två hjul.

–  Det känns helt fantastiskt att nu få ett kvitto på att det jobb jag lagt ned lönat sig. Jag hade en bra magkänsla innan tävlingen och gick all in på att bara vara mig själv. Det är fint att se att det uppskattades och jag är mycket stolt över min prestation, säger Ellen Lindegren, Årets Lily Bollinger 2024.

Tävlingen avgjordes inför en välmeriterad juryn som bestod av huvuddomare Ulrika Ferlin samt Janni Berndt Dahl, Anders Melldén och Emelie Zung-Hee Svensson.

Du kanske även vill läsa dessa

Årets glöggfrån Loimu – En smakresa genom de n..

Årets glöggsmak från finska Loimu är en smakresa genom nordiska skogar. Årets glögg är en rödvinsglögg med smak av björnbär & aroniabär. Med en djup förankring i nordisk tradition bjuder årets r..

Konsten att skapa unika smaker: Här kommer skandinav..